Repetytorium to materiał pomagający uczniom w powtórkach do finalnego egzaminu. W poniższym artykule wyjaśniamy, jak najlepiej dobierać repetytoria, by zmaksymalizować szanse na sukces.
Repetytorium służy do powtórki już nauczonego materiału. Do jego opanowania posłużyły podręczniki i zeszyty ćwiczeń wybranego przez nauczyciela czy dyrekcję szkoły wydawnictwa. Przeważnie to samo wydawnictwo ma w swojej ofercie repetytorium. Wskazanym jest korzystanie właśnie z niego. Jest ono bowiem dopasowane (a przynajmniej powinno być) do zagadnień z poprzednich publikacji. Nagłe sięgnięcie po repetytorium innego wydawnictwa może wywoływać u uczniów zbędny szok i stres.
To jest prawdopodobnie najbardziej oczywiste kryterium. Podstawa programowa szkół podstawowych i formuła egzaminu ósmoklasisty ulega regularnym zmianom. Nie ma żadnego sensu w sięganiu po starsze publikacje – nie przygotowują one do nadchodzącego egzaminu. Kupując nowe egzemplarze, nie ma się czym martwić. Wydawnictwa i księgarnie niezwłocznie wycofują z rynku książki nieaktualne. Problem pojawia się, jeśli decydujemy się na kupno używanego repetytorium. Wtedy warto sprawdzić, czy starszy uczeń realizował tę samą podstawę programową. Szczególnie jeśli kupowane jest repetytorium starsze, niż jeden rok.
Czynnikiem determinującym wybór dobrego repetytorium ósmoklasisty jest także jego koherencja z egzaminem ósmoklasisty. Najlepsze efekty przyniesie takie, które zawiera zadania niemal identyczne z tymi, z jakimi uczeń zmierzy się na egzaminie. Weryfikacja tego kryterium jest niezwykle prosta. Centralna Komisja Egzaminacyjna udostępnia przykładowe zadania oraz archiwalne arkusze na swojej stronie. Można je łatwo porównać z darmowymi fragmentami oferowanego repetytorium. Ponadto dla pełniejszego wglądu można zasięgnąć porady u innych nauczycieli, którzy mogli stosować dane repetytorium.
Wydawnictw publikujących podręczniki i repetytoria jest w Polsce względnie niewiele. Niemniej są to podmioty o różnej jakości produktów. Warto więc sprawdzić opinie na ich temat. Są one do uzyskania w wyszukiwarkach internetowych. Można także szukać ich na grupach nauczycielskich w mediach społecznościowych. Ma się w nich dostęp do nauczycieli swojego przedmiotu z całego kraju. Można otrzymać wiele merytorycznych i zróżnicowanych informacji.
Na renomę wydawnictwa składa się też jego wiek. Jeśli na rynku pojawia się nowa firma tego typu, lepiej nie korzystać z jej produktów. Są one siłą rzeczy niewypróbowane i obarczone dużą dozą niepewności. Lepiej stawiać na wydawnictwa obecne na rynku możliwie najdłużej.